Full text: (Band II.)

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Ein anderer Schüler von Johannes Bassianus, der Jurist Hugolinus 14 ), welcher 
wahrscheinlich bald nach dem Jahre 1233 starb, sagt in seiner Summe zu den Dige- 
sten, die unter Johannes Namen gedruckt 15 ) ist, zu Anfang: 
Superest nobis in initio hujus philosophici operis de tribus inquiramus secun 
dum Aristotelem, qui in suis ait analyticis, esse inquirendum, de quo et circa quid 
versetur intentio. Ex quibus verbis tria exiguntur scilicet: quae sit materia, quae in- 
tentio, quae causa finalis —. Inquirendum est et quartum secundum Boetium, qui 
ait, requirendum esse, quae cui serviat possibilitas facultati et per hoc dicimus, scien 
dum esse, cui parti philosophiae supponatur. Et quidem supponitur ethicae, quia 
tractat de moribus. 16 ) 
Bei dem französischen Juristen Petrus de Bella Pertica 17 ), der zuletzt Bischof 
und Kanzler Frankreichs war, tritt die Rücksicht auf die vier Ursachen noch deut 
licher hervor, er sagt in seinem Institutionen-Commentar 18 ). 
Circa principium Azo rudissime loquitur, ideo verbotenus recitabo eum et postea 
dicam, quod est subjectum in hoc volumine. Doctores quaerunt, quae est causa hujus 
voluminis, hoc est, quod est subjectum, et dicitAzo quadruplex est causa, est enim 
causa materialis et causa formalis, et causa efficiens et causa finalis. Dicit Azo est 
causa materialis et ista est triplex, quaedam est materia generalis, quaedam communis, 
quaedam propria. Materia generalis sunt jus et justitia, item negotia et vitia, ei’ror 
et contumacia —. Moderni hie dissensionem faciunt. Nescio, quid Azo voluit dicere. 
Istud recitare inutile est. Azo debuit dicere, quod est subjectum in ista scientia et 
hoc apparet per verba : quia quaerit, cui parti philosophiae supponatur et dicit morali, 
nam tractat de moribus. — Quare dicunt moderni, quod bonum et aequum sunt sub 
jectum —. Ista sententia Parisiis non reprobatur, dicunt quod idem est in scientia 
nostra subjectum et in ethica. — Quare dicunt, quod in ethica et in ista scientia homo 
cundum Porphyrium, de infinitis finita doctrina. ab artando dicta, et bene potest haec juris notitia 
ars appellari. 
14 ) Savigny V. S. 44—46. 2. Ausg. V. S. 50. 
15 ) Mit Azo’s Summe gedruckt in der Ausgabe von 1514, pag. 297 u. folg. 
16 ) Hugolinus giebt zu Anfang seiner Summa die Methode, nach der das Einzelne in den 
Vorlesungen behandelt zu werden pflege, so an: Modus in Iegendo, quem observare eonsuevimus, 
quadripartito progressu quasi quibusdam quatuor metis et terminis distinguitur. Primo casum sim 
pliciter et nude ponimus, secundo conlraria assignamus et solutiones adhibemus, tertio argumenta 
ad causas de facto annotamus, quae loci generales vel generalia vel vulgariter brocarda appellantur. 
Ad ultimum quaestiones movere et discutere eonsuevimus vel statim in lectione vel in vesperas pro 
sui difficultate prolixiori disputationi reservando differimus. Diese vier Stufen sind in Azo’s Vor 
lesung über den Codex, die unter dem Titel commentarius Paris 1577, gedruckt ist, selten an 
gewandt. 
tr ) Savigny VI. S. 30. Petrus de Beilap starb 1308. 
18 ) Lugdani 1536. 8. p. 20.
	        
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