Veteres philosophi quomodo indicaverint de precibus
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ayuGd eoii * 1 2 3 . Non iuteresse magnum atque splendidum esse
sacrificium sed bonam mentem atque voluntatem sacrificantis
sinceram" Semper bonam mentem postulabat, qua bona
fierent facta; reminiscamur illis ipsis temporibus Aeschylum
ab Aristophane Cereri supplicantem induci his verbis (Ran.
886—87): Apur-ieo, fj ftoeipctoa ttjv Sfirp> tpqiva, | slvai /te r&v
0(7)7' Hj-iov j.tvotr j Quov 4 .
Socrates multum precabatur 5 . Nihil fecit sine invocatione
deorum, ut apud Xenophontem legimus Oecon. V 19—20, quo
loco Socrates dicit, quia dei et bellicas et rusticas res regant,
8eov a &e).ei re xai euriv athos. Apollonius Tyanensis hanc precationem, quippe
quae optima esset, commendabat (Philostr. v. Ap. I 11): 70 O-eoi, Soiijri /mh
ta otpeiho/ievtt' ogeiXerai yaQ nov . . . toTs fiev boiois ruya&a. Cf. IV 40,
20, quo loco dicit se cuncta in unam precationem complecti: 70 9-soi,
Soigre /tot T a otf etho/teva.
1 Cf. Valer. Max. (ed. Kempf), qui nostrum spectat locum VII2 ext. 1:
Socrates humanae sapientiae quasi quoddani terrestre oraculum nihil ultra
petendum a dis immortalibus arbitrabatur quam, ut bona tribuerent, quia
ii demum scirent, quid unicuique esset utile.
2 Cf. Xenoph. Oecon. XI 5sqq., quo loco permutatur ratio.
3 Cf. Xen. Mem. 133. Hoc loco genuina Socratis sententia nobis occurrit.
Quae ibidem 14, 18; II 1, 28; IV 3, 17 referuntur, magis Xenophontis
quam Socratis sunt, v. Joel 1. c. I p. 94, 97sqq.
4 Cf. Bruns Das litterar. Portrdt der Griechen p. 165.
6 Cf. Plato, Symp. 220D: ‘0 di- eiargxet. gey.Qt ecoe lyerero xal rj.toi
driayev. Utut’ nvyer’ dmcbv TtQooevsdnevos reo i)kug. Qui quidem mos omnibus
communis erat, cf. Piat. legg. 887 E. Neque tamen, quamvis sublimis atque ex
celsa fuisse videatur Socratis precatio, nos effugiet et eam et multas aliorum
philosophorum preces, quia generatim et in universum deos implorabant,
singulis quibus opprimebantur curis et sollicitudinibus non communicatis
cum dis, quasi non ipsorum proprias fuisse, sed, ut ita dicam, im-
personales et proprietate carentes. Quo de vitio, quo laborabant preces
philosophorum, cf. Joel I p. 91: Wenn er (Socrates) betete, bat er die
Gotter „einfach um das Gute“. . . . Wenn die besonderen Wiinsche im
Gebet wcgfielen, so fielen ja icohl die besonderen personlichen Anldsse zum
Gebet iceg und nur die allgemeinen blieben. . . . Euthydemos liat ganz
Recht, wenn er nach Kenntnisnahme der Sokratischen Lehren sagt, er icisse
nicht, was er sich von den Gottern erbitten solle. ... Die allgemeine Formet
im Gebet statt der besonderen Wiinsche — das bedeutet zwar eine ethische
Erhebung der Gottheit, aber eine Verfliichtigung des intensio personlichen
Oharakters des Gebets. Die Gottheit wird sehr grofi durch cliese sokratische
Idee, aber zum Konig kommt man seltener ais'zum Vater. Cf. ibid. p. 97.

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